Druhou povinnou praxi mi bylo umožněno splnit na Letní žurnalistické škole Karla Havlíčka Borovského (LŽŠ), kam jsem čtyři roky jezdila sama jako studentka a poté jsem se připojila k organizačnímu týmu coby lektorka. Zatímco první rok lektorování jsem ale věnovala spíše organizačním záležitostem ve skupině Tisk, druhý rok jsem spolu s kolegyní měla na starost skupinu Nová média. Moje praxe pak spočívala v přípravě programu pro studenty před a během konání letní školy a pomoc s organizací. Letní žurnalistická škola probíhá každé léto třetí týden v srpnu v Havlíčkově Brodě a je určená pro studenty středních a vysokých škol, kteří mají zájem o žurnalistiku a rádi by si tuhle práci vyzkoušeli v praxi. Každý ze studentů má na výběr mezi skupinami Tisk, Nová média, Rádio, Televize, Marketing & PR a Foto. Ve skupinách se studenti s jedním či dvěma lektory věnují základům každé z činností a dostávají úkoly z praxe, odpoledne a večer je pak čekají vždy dvě tematické přednášky se zajímavými osobnostmi – v minulosti LŽŠ navštívili třeba Václav Havel, Magda Vašáryová, Pavla Holcová, nebo Martin Veselovský.

 

Mým úkolem bylo připravit program a úkoly během týdne tak, aby se studenti skupiny Nová média mohli co nejvíce seznámit s postupy, které používají novináři při své práci v rámci nových technologií, věnovali jsme se ale i sociálním sítím a také tématu fake news, ověřování informací a postupů při práci s nimi. Každý ze studentů měl zároveň za úkol napsat během týdne několik článků pro online verzi místního Deníku nebo web Vysočina News, a také si zkusil správu facebookového a instagramového účtu LŽŠ. První a druhý den jsme s kolegyní Lucií Pátkovou věnovaly především představení hlavních zásad při psaní webových textů a pomáhaly jsme studentům s výběrem vlastních témat. Nejoblíbenějším formátem byly rozhovory s hosty jak v rámci skupiny (např. s Filipem Rožánkem) tak těch hlavních přednášek jako byl Martin Veselovský, který byl mezi studenty asi nejpopulárnější. Já jsem si pro studenty připravila prezentaci o fake news, jak je rozpoznat, co sledovat a snažila jsem se jim předat nejrůznější tipy nebo příklady, které by mohli využít v praxi. Při přípravě jsem čerpala z předmětu Dezinformace, fake news a hoaxyPavlou Holcovou a Josefem Šlerkou, který jsem v minulosti na StuNoMe absolvovala. Testovali jsme tedy se studenty, jak lze například ověřit původ fotky, vyhledat konkrétní místo nebo pracovat s různými platformami při ověřování zdrojů.

Vzhledem k tomu, že týden na LŽŠ bývá velmi krátký zvlášť s ohledem na to, kolik informací, přednášek a „networkingu“ studenti zažijí, zdaleka nebyl čas na všechno a tak jsme se věnovali hlavně tomu, co studenty zajímalo nejvíc. Z oblasti fake news to nebylo ani to, jak přesně je poznat na internetu, protože většina z nich přijela na LŽŠ už s hlubším zájmem o média, ale spíše jak vést debatu na podobná témata se svými blízkými a přáteli. Z ostatních témat je pak nejvíce bavili a zajímali postupy, jak tvořit zajímavý obsah pro online profily nebo jak získat co nejvíce reakcí aniž by sklouzli k bulvárnosti. Celý ten týden byl zároveň velká škola pro mě – poprvé jsem totiž tímto způsobem „vedla“ lidi jen o pár let mladší než já. Nejtěžší pro mě bylo zjistit a rozpoznat, co studenty zajímá nejvíc, jak jim můžu předat co nejvíce ze svých zkušeností a tipů a jak jen něco nepřednášet, ale aktivně je vtáhnout do tvorby celého programu. Nakonec jsem přišla na několik tipů, které mi pak zbytek týdne ulehčily a výrazně zlepšily – jako třeba, že začínat každý den malou poradou se studenty, rekapitulací předchozího dne a plánu, co nás čeká v den aktuální, je skvělé pro to, abychom všichni hned od rána pracovali co nejefektivněji. Z LŽŠ jsem tak odjížděla (lépe řečeno do Prahy jsem přijela) s telefonem plným poznámek toho, co bych v příštím ročníku ráda vylepšila nebo udělala jinak, a znovu jsem zjistila, že člověk se opravdu některé věci nejlíp naučí tím, že je předává někomu jinému.

👉 Stáhněte si prezentaci v mého vystoupení na Jinonicých informačních pondělích.

Nina Adamcová, Studia nových médií